Vicious Vicinity. Ilkeä ympäristö...
Ostin vuoden 1992 Maaliskuussa tämän auton, Chevrolet Camaro V8 5,0 picup '86, rek. no NFT-70, hintaan 46000 markkaa Kuusamosta yksityiseltä. Auto oli muutettu lava-autoksi. Muutama viikko myöhemmin auto oli peltiremontissa Rovaniemen autopalvelu OY:ssä (AARNE MALVALEHTO y-tunnus 0192284-0, ytj eli yritystietojärjestelmä). Korjaus kyllä tehtiin vakuutus yhtiön laskuun. AUTOSTA RIKOTTIIN SILLOIN ETUPENKKI. Auto joutui uudelleen Rovaniemen Autopalvelu OY:n peltikorjaukseen Vapunaaton porovahingon vuoksi. Autosta rikottiin silloin katalysaattori ja auton moottoria oli kierrätetty ylikierroksilla, koska sytytysjärjestelmä oli palanut. (työnjohtajana JUHANI KUNNARI, nykyisin Lapin Auto-osa OY, y-tunnus 1104241).
Kaiken lisäksi auton moottorin kaasuttimesta oli väännetty bensiiniruuvi auki. Siitä johtuen moottoriin tuli aivan liikaa bensiiniä ja katalysaattori paloi tukkoon. Sen vuoksi aiheutui RÄJÄHDYSVAARA. Kahvikupillinen kaasuuntunutta bensiiniä vastaa kiloa dynamiittia.
VAKUUTUSYHTIÖ EI KORVANNUT ILKIVALTAVAHINKOA. Auto oli myöhemmin Kuuselan autoyhtiössä, GM korjaamolla, työnjohtaja MARKUS VIRTANEN huollossa noin puoli vuotta eikä se tullut kuntoon silloinkaan. Tyhjänpäiväinen korjaus maksoi noin 10000 markkaa. TODELLA SUTKIA MENETTELYÄ JA JOHTOPÄÄTÖS ON SE, ETTÄ EI HAITTAA, VAIKKA MÄNNÄT LENTÄÄ TAIVAASEEN. Autoa rikottiin kateuden vuoksi ja ajaminenkin sillä estyi.
Vuonna 1993 keväällä vanhempani vaihtoivat uutena 100000 markalla hankitun Valmet 602 traktorin '81 toiseen Valmettiin, 505 neliveto, 130000 markkaa. Väliraha 80000 markkaa. Traktoria sabotoitiin kotitilalla. Molemmat ovet oli revitty väljiksi ja muutakin jäynää tehty. Vaihdelaatikkoon oli laitettu vettä, ja se jäätyi talvella. Vaihdelaatikossa oli myös muutakin ylimääräistä, ja se piti puhdistaa kovalla työllä. Myöhempänä kesänä traktori sattuikin palamaan aivan kokonaan. Vakuutusyhtiö olikin 105000 markkaa köyhempi.
Mielestäni jäynänteon suunnitelma oli laskelmoitu juuri siksi, että traktori jouduttaisiin myymään myöhemmin pois edullisesti, ja siitä olisi edullinen hyöty ostajalle, mahdollisesti jopa naapurillekkin. Pahansuopa suunnitelma kuitenkin epäonnistui ja MENETYS OLI SUURI, ei pelkästään vakuutusyhtiölle vaan ennakolta suunnitellusti sille, jolle traktori olisi päätynyt edullisesti. Uutena 1981 hankittuValmet 602 traktori oli palvellut hyvin n. 12 vuotta mutta oli korjauksien tarpeessa, joten vanhemmat vaihtoivat sen. Valmet traktorit ovat nykyisin aika onnettomia, koska niihin ei saa varaosia juuri mistään.
Minkä sille sabotagelle voi. Pelkästään Valmet traktoreidenkin valmistus upposi kokoajan eikä myöhempi Valtrakaan ollut kannattava. AGCO osti sen. Saabinkin pilasi kateus ja ahneus, ja Saabin nimi olisi pitänyt muuttaa Sabovitsiksi jo hyvissä ajoin ennen loppua...totuudenmukaisesti...
Olihan se minun tutun koulukaverin kahdetkin Sabovitsikaupat -80 luvun puolivälissä sellaisia, että Rovaniemellä Aine Oy:stä lähtiessään n. 4 kuukauden kuluttua ei ollutkaan enää autoa ollenkaan mutta kuitenkin 10.000 markan maksulappu liikkeen kahden auton käytöstä. Siitä kärsi n. 3 kuukauden päästä tietysti yx uusi Seat Ibiza, jonka männät lensi taivaaseen ja Enkelit ottivat niistä koppia. Puolessa tunnissa taittui 50.000 km matka, eihän se ihan valonnopeutta ole. Ibizaan formuloitui wankkeli sekoventtiilimoottori...
Uusimmat kommentit
31.05 | 05:52
Et ole totuudenmukainen vaan vajaamielinen...
31.05 | 01:21
Heitettäispä sut johki hoitolaitokseen tahi linnaan, kehtaa vielä politi...
30.05 | 15:21
Olet vajaaälyinen onneton spurgu...
30.05 | 10:57
Ymmärrän kyllä että englanti on very international kieli mutta opettele saa...